Leirbålskappe

7 januar, 2022 av Marianne Tvengsberg Sagen

Å kunne slenge på seg en leirbålskappe gjør et hvert leirbål ekstra varmt og koselig. Dessuten er leirbålskappen genial til å feste på alle merkene du opparbeider deg som speider, som det ikke er plass til på speiderskjorta. 1. Grue speidergruppe har laget en mal for leirbålskappe. Designet på selve kappen kan dere velge selv, men det er noen elementer alle skal ha likt.

Alle kappene skal ha 1. Grue i grønne bokstaver øverst bak på kappen, med forbundsmerke (30 cm) under. Navn på speideren skal stå foran på kappen, på venstre side, med grønne bokstaver. Da ser de du snakker med hva du heter. Er du rover, skal du på høyre side foran skrive Tærpær`n med de samme grønne bokstavene. Alle kappene skal være i sort stoff. Bokstaver, kappestoff og forbundsmerke kjøpes hos speidersport.

Bokstaver: nsf-bokstaver-grønn

Forbundsmerke: nsf-stort-forbundsmerke

Kappestoff: kappe-stoffbit-sort

Leirbålskappe er en kappe laget av ullstoff og er god å ha med på turer og leir for å holde varmen i soveposen eller leirbålet. Vi lager den med personlig preg.

Kappen er også med på å gi et særpreg for speidergruppa vår når vi deltar på leir med andre speidere. Kappen viser altså hvor du hører til og hva du har opplevd i speideren.

(En genial gaveidé til en speider: Fullt leirbålskappe-sett + hjelp til å sy det sammen.)

For tips til ulike måter å sy kappen på, søk på leirbålskappe på nettet. Vi anbefaler alikevel en kappe som på bilde en over (venstre bilde). Da kan kappe i tillegg brukes som pledd i soveposen om natten når det er kaldt, eller rulles sammen til pute 😊

fremgangsmåte for vanlig kappe:
Leirbålskappe 1: Kappe
Materiale:
 Ullstoff, 220 cm lang snor.

1. Klipp et rektangel av stoffet slik at det passer godt rundt deg. Husk at du kanskje vokser litt.
  2. Brett ned den andre langsiden først 1 cm, så 4–5 cm, og sy langs kanten så det blir en løpegang.
  3. Tre snora i løpegangen. Fest gjerne en dusk i hver ende så snora ikke så lett forsvinner inn i løpegangen.
  4. Sy på en lomme hvis du vil, enten inni eller utenpå kappa.

slik ønsker vi at kappene skal se ut:

merker kan gjerne plasseres annerledes, alt etter hvordan speideren selv ønsker det, bare fellestingene er noenlunde likt 😊